Aktivizmus az iskolában

Ha azon szerencsések közé tartozol, akik nyíltan tudják vállalni identitásukat az iskolában, biztosan eszedbe jutott már párszor, hogy hogyan lehetne segíteni azoknak, akik hasonló cipőben járnak, de mégsem érzik biztonságban magukat, nem mernek beszélni másoknak érzéseikről, illetve magányosak. Azoknak, akik ennyire egyedül vannak, létfontosságú, ha látnak maguk előtt jó példákat, valakit, akinek sikerült a saját közösségében elfogadtatnia identitását, vagy akár olyan heteró szövetségeseket, akik társaságában nemhogy titkolózni nem kell, de még támogatást is tudnak adni.

A világban számoso országban működnek olyan diákcsoportok, amik kiállnak az LMBTQI ügyekért, és amihez olyan fiatalok csatlakoznak - heterók és melegek egyaránt - akik számára fontos az egyenlőség - szexuális irányultságtól és nemi identitástól függetlenül. Ezek a diákok által alpított és működtetett csoportok általában középiskolákban működnek, és biztonságos közeget nyújtanak mindenkinek, hogy találkozzanak, támogassák egymást és beszélgessenek nemi identitásról és önkifejezésről, a szexuális irányultságról, az érzelmekről és párkapcsolatokról, illetve mindenféle más, fontos témáról. A csoporttagok közösen gondolkodhatnak azon is, hogy hogyan lehet fellépni a homo- és transzfóbia ellen.

A csoportoknak többféle szerepe lehet, a legfontosabb három talán a támogatás, a közösségépítés és az aktivizmus.  

Egy támogató csoport biztonságot, bizalmat és titoktartást nyújt azoknak a diákoknak, akik küszködnek identitásukkal, vagy azoknak, akiket zaklatnak identitásuk miatt. Egy ilyen közegben mindenki önmaga lehet.

Egy csoport közösséget is nyújt. LMBTQI fiatalok és heteró szövetségeseik létre tudnak hozni egy valódi közösséget, ami a valahová tartozás érzését nyújtja, s ahol mindenkinek az identitását tisztelik. Szervezhetnek filmklubot, pikniket, vagy akár elmehetnek együtt helyi LMBTQI rendezvényekre, pl. a Pride-ra. Egy ilyen csoport szervezése nagyszerű módja annak, hogy csökkenjen az elszigeteltség érzése az LMBTQI diákokban.

Fontos szerepe lehet egy ilyen csoportnak abban, hogy elfogadóbb és igazságosabb hellyé tegyék az iskolát, s hogy a diákok tanuljanak egymástól és egymásról. A tagok informálódhatnak a nemi identitással és szexuális irányultsággal kapcsolatos kérdésekben, és felvilágosíthatják, érzékenyíthatik az egész iskolát is. Kezdeményezhetik bizonyos programok megszervezését is, vagy bizonyos ügyek mellett kampányolhatnak. 

Amennyiben iskoládban nincs akadálya a csoportalapításnak, íme pár tipp mindehhez: 

1. Kövesd az iskolai protokollt!

A klubot, csoportot ugyanúgy hozd létre, ahogy az iskolában bármely más csoport megalapítható. Nézz utána a házirendben, szabályzatokban, vagy kérdezz utána egy megbízható iskolai dolgozónál, mi kell ehhez.  Fogalmazd meg a csoport céljait, kereteit.

2. Keress egy felnőtt pártfogót!

Keress egy iskolai dolgozót, akiről úgy gondolod, támogatja az ügyet, és tudod róla, hogy szövetséges tud lenni az LMBTQI ügyekben. Ő lehet tanár, pszichológus, szociális munkás, könyvtáros vagy akár védőnő is.

3. Mondd el az iskolavezetőknek a terveid!

Nagyon sokat segít, ha az iskolavezetés - vagy akár csak egyvalaki, akinek van szava, presztízse - melletted áll, támogat. Közvetítőként működhet közted és a többi tanár, a szülők, diákok között. Ha az iskola vezetősége ellenzi vagy meg akarja tiltani a csoport alapítását, miközben más csoportok létrejöhetnek, a pártfogóddal együtt hívjátok fel a figyelmet arra, hogy ez diszkriminációnak minősül.

4. Tájékoztasd az érintetteket a csoport indulásáról!

Érdemes tájékoztatni az iskolai tanácsadókat (pszichológust, szociális munkást, védőnőt, életmód-tanácsadót, stb.) a csoport indulásáról. Ők tudni fogják, kik azok a diákok, akiknek szüksége lehet rá, illetve érdeklődhetnek a csatlakozás iránt. 

5. Keress egy helyszínt a csoportnak!

Olyan teremre lehet szükség, ami nem az iskola legforgalmasabb részén van, és biztosít némi privát szférát a csoportnak. 

6. Hirdess (és ha tudsz, szerezz nassolni valót)!

Találd ki, mi a legjobb módja a csoport hirdetésének. Lehet, hogy a hirdetőtábla, lehet, hogy szórólapozás, lehet, hogy a hír szájról szájra terjedése lesz a legjobb módszer, de az is lehet, hogy ezek kombinációja. Ezen kívül jó, ha tudsz biztosítani (esetleg készíteni) valami rágcsálni valót, és ezt az információt sem hallgatod el - az emberek nagyobb valószínűséggel mennek el találkozókra, ahol van kaja! (Később ezt a feladatot megoszthatjátok: mindig másnak kell valami étellel készülnie.)
Ha a hirdetéseket leszakítják vagy megrongálják, ne kedvetlenedj el. Rakd vissza, pótold. Végül a rongáló úgyis megunja, és abbahagyja. 
Ezen kívül, ha a hirdetésekben nyíltan fogalmazol, olyan szavakat, mondatokat alkalmazva mint pl. “meleg, leszbikus, biszexuális, transznemű” illetve “vessünk véget a homofóbiának” vagy “beszélgessünk a szexuális irányultságról”, már eleve érzékenyítő hatással bír az iskolára, és bizonyos diákok nagyobb biztonságban érezhetik magukat -- még akkor is, ha végül egy találkozóra sem jönnek el.

7. Tartsd meg a találkozót!

Lehet azzal kezdeni, hogy megbeszélitek, ki miért érzi fontosnak a csoport létrejöttét. Ötletelhettek azon is, hogy mi mindent szeretne a csoport csinálni az adott tanévben. 

8. Fektessétek le alapszabályokat!

Sok hasonló csoportnak vannak alapszabályai annak érdekében, hogy mindenki biztonságban érezhesse magát, hogy mindenki tudja, hogy az elhangzottak a bizalmi körben maradnak, és a kommunikáció tiszteletteli legyen.  Sok csoportnak van olyan szabálya, ami arról szól, a csoporttagok nem címkézik egymást, és nem gyártanak feltételezéseket a csoporttagok szexuális irányultságával kapcsolatban. Ez abban segíthet, hogy a hetero szövetségesek is bátran csatlakozzanak a csoporthoz. 

9. Tervezzétek meg a jövőt!

Dolgozz ki egy cselekvési tervet. Gyűjtsetek ötleteket közös programokra, feladatokra. Tűzzetek ki célokat, amiket el akartok érni. 

Ha a csoport megalakulása vagy működése során bármilyen akadályba ütköztök, lépjetek kapcsolatba a Háttér Társaság Jogsegélyszolgálatával.

 

 

Források: 

https://www.accreditedschoolsonline.org/resources/student-activism-on-campus/
https://gsanetwork.org/get-involved/start-gsa
https://gsanetwork.org/resources/building-your-gsa/10-steps-starting-gsa